Ferieavvikling i Godvik barnehage

Her er noen av grunnene til våre ferieavviklings-plan. Håper dere ser viktigheten av hvordan dette er planlagt og tilrettelagt, slik som oss.

Ferieavvikling her i Godvik barnehage.

I Godvik barnehage jobber vi ut i fra en filosofi om at barnehagedagen skal være til det beste for alle barn, da barna skal stå i sentrum og ha medbestemmelse hver dag.

I den forbindelse har vi over mange år, kommet frem til at vår form/planlegging av ferieavvikling er til det beste for de små og barnehagen som helhet.

Under vil jeg utdype hvorfor:

• Fastlagt ferie er mer forutsigbart for alle parter.
    • Det gir større voksentetthet til barnas beste.
    • Vi er over 25 voksne som jobber i Godvik barnehage. Dersom alle skal avvikle 5 uker vilkårlig ferie i løpet av året, vil vi være underbemannet hele året. (25x5 = 125 uker med ferieavvikling i året.)
    • I tillegg kommer sykefravær og røde dager, samt ansatte med 6 uker ferie og andre permisjoner.
    • Ved ferieavvikling skal det ikke tas inn vikarer (dette er kommunen veldig nøye på i forhold til tildeling av midler). I utgangspunktet kan vi heller ikke ta inn vikarer de 16 første dagene ved sykdom….. Godvik barnehage tar allikevel inn vikarer fra første dag sykdom, da vi ikke har dette problemet i forhold til ferieavvikling => STØRRE VOKSENTETTHET
  • Ved fastlagt ferie, har vi mer kontroll på personaltettheten gjennom hele bhg året. Barnas beste er i fokus, og vi kan da tilby bedre pedagogisk innhold, med turer og annet. Mindre sykdom (covid var et godt eksempel på dette, mange andre måtte stenge da de hadde ferie å ta igjen, samtidig som sykdom rammet).

•   Sikkerheten i barnehagen er større med god og stabil voksentetthet.

• Nedvask og oppussing skjer i nedstengte uker. Vi har to hus, og disse må vedlikeholdes og vaskes ned. Vaskebyrået bruker ca 2½ uke på nedvask og boning i løpet av sommeren. Dette for å skape et godt innemiljø for barn og voksne i barnehagen. Noe som også bidrar til mindre sykdom og fravær. I løpet av jul og påsken har renholdbyrået i oppgave å gjør dypere grunnvask. I denne perioden driver også eierne med forefallende arbeid, som bygging av vegger, reparasjon, maling m.m.
  • Vi ser også at når vi stenger ned i jul og påske, er dette gjerne perioder med mye influensa og NORO virus i barnehagen/samfunnet. Gjennom ferien opplever vi da å stoppe videre smittespredning. Når vi så åpner opp igjen etter jul eller påske, er stort sett både barn og voksne friske og raske og klar for en lærerik og god barnehagehverdag.
  • Feriedagene ved jul og påske, samt ukene med sommerstengt, ble valgt etter mye research og samtaler med bedriftshelsetjenesten, de ansatte og foreldrene i barnehagen. Vi ser at det har gjort hverdagen for store og små i barnehagen mye bedre. Vi har større voksentetthet, mindre sykdom og foreldre kan levere barna sine til en trygg voksen hver dag. I tillegg er dette uker hvor skoler og SFO ofte er stengt. Godvik barnehage samarbeider med 8 andre private barnehager, hvor alle disse praktiserer lignende ferieavvikling. Etter hvert er det også flere kommunale barnehager som praktiserer dette.

Vi opplever at barna i dag, ofte har mye lengre arbeidsuke enn foreldrene. Barna trenger tryggheten, omsorgen og tilstedeværelsen av stabile voksne hver dag. Barna trenger et læringsmiljø som ser dem og tar dem på alvor. Gjennom faste ferieavviklinger, opplever vi å kunne tilby dette på en mer forsvarlig måte. Ved at flere trygge voksne er på jobb, samtidig som vi har mindre sykdom og bedre stabilitet for barna og deres foreldre. På denne måten skaper vi også et bedre sted for barna og deres utvikling (god barndom!). Meningen er at all vår drift skal være nøye gjennomtenkt og undersøkt før vi utfører justeringer og endringer.

Ferieavviklingen i barnehagen er også gjort rede for i vedtektene våre, som godkjennes når man takke ja til barnehageplass hos oss.