GRØNN

Hei på deg, dette er grønn avdeling.

Velkommen til Grønn avdeling. => mail: godvik.gronn@gmail.com

Grønn avdeling ligger på enden av det store gule huset i det du kommer inn porten fra parkeringsplassen. Utvendig kan du kjenne igjen avdelingen ved at det er et lite grønt utbygg på den store gule klossen (hovedhuset).

Vi er en av to småbarnsavdelinger her i Godvik barnehage, hvor det er 12- 14 barn under 3 år. Vi er 4 voksne som jobber på avdelingen, 2 pedagoger og 2 fagarbeidere. I tillegg vil dere hilse på en av våre faste vikarer innimellom. Vi er opptatt av at det alltid skal være faste og kjente voksne for barna på avdelingen.

På småbarn tilpasser vi aktiviteter og lekegrupper etter barnas alder og behov. Det er gjerne en overgang for de helt nye barna å starte i barnehagen, vi har derfor fokus på at barna skal oppleve trygghet, omsorg, nærhet og ro, for å få tid til å bli kjent med de nye omgivelsene. De små barna som starter i barnehagen har ofte ulike rutiner og behov når det gjelder dagsrytme. I startsfasen er vi opptatt av at barna skal få følge sin rytme og vi skal tilpasse og tilrettelegge for barnas behov for søvn og ro.

Igjennom barnehageåret har vi ulike temaer som vi jobber med. Hvilket tema vi jobber med blir bestemt ut fra barnehagens årsplan, og hva vi ser barna viser interesse for. I tillegg til et valgt tema og masse lek og kos, har vi noen faste aktiviteter. Vi har språkgruppe/lek med fokus på språk, samlingsstund med sang og musikk, forming, sansemotorisklek og undring, motorisk aktivitet som for eksempel barneyoga og hinderløyper. På vår/sommer halvåret bruker vi å gå lengre turer med de eldste barna. Da finner vi oss en fin plass, gjerne i naturen, hvor vi spiser og sover i hengekøyer. Her utforsker vi området og jobber med prosjekter. Vi er opptatt av å ha et felles fokus og skape rom for undring sammen med barna. Med egen minibuss i barnehagen, har vi også flere steder vi kan dra til. Vinterstid går vi kortere turer i nærområdet, med lunsj og soving i barnehagen. De yngste barna tar vi med på tur i nærområdet på våren, når de er blitt vant til barnehagehverdagen, og moden for flere inntrykk.

Vi jobber tett sammen med nabo avdelingen vår, blå avd, slik at barna kan knytte vennskap på tvers av avdelingene og bli godt kjent med de voksne som er der. Vi deler kjøkken sammen, så vi sees ofte der for lek eller felles aktiviteter/ samlinger.

Dersom dere ønsker å komme innom for å få en omvisning og hilse på, er det bare å ta kontakt med oss på telefon grønn avd. 944 21 463 eller sende en mail til styrer frid@godvikbhg.no så kan vi avtale tidspunkt for besøk. 😊